Sprutbetongtest inför Förbifart Stockholm

  • Sprutacceleratorerna MasterRoc SA 193 och MasterRoc SA 196 visar utmärkta testresultat

  • Snabbare härdningsförlopp för sprutbetong

  • Nya produkter utvärderade för den svenska marknaden

 BASF Sprutbetongtest i Roserberg
Genom att kunna presentera en komplett lösning tack vare väl fungerade partnerskap med övriga leverantörer inom industrin, hoppas BASF på att underlätta för de entreprenörer som ansvarar för upphandling av dessa tre delar.

Rosersberg, Juni 2017, Torsdagen den 15:e juni bjöd BASF, i samarbete med undermarksentreprenören Besab, in till sprutbetongtest på BASF's anläggning i Rosersberg utanför Stockholm

"Dagens aktivitet är ett samarbete mellan tre partners inom industrin; betongleverantör; undermarksentreprenör och vi som tillsatsleverantör. Genom testet kan vi visa konstruktörer hur betongen fungerar i sin helhet och hur slutresultatet blir", berättar Sven Titusson, General Sales Manager för BASF's division Construction Chemicals i Sverige. "Vi står inför en rad stora infrastrukturprojekt som Förbifart Stockholm och Västlänken i Göteborg och genom att kunna presentera en komplett lösning tack vare vårt väl fungerade partnerskap med övriga leverantörer inom industrin, hoppas vi på att underlätta för de entreprenörer som ansvarar för upphandling av dessa tre delar", fortsätter han.

Tre olika sprutacceleratorer från BASF testades på två olika varianter betong; en bestående av helkrossat grus och en av naturmaterial. Sprutacceleratorernas uppgift är att påskynda härdningsförloppet. "Två av de tre sprutacceleratorer vi testar idag är förhållandevis nya på den svenska marknaden, men har tidigare använts i andra länder med gott resultat", berättar Håkan Nykvist, Technical Manager för Master Builders Solutions i Norden. "Vi undersöker idag ett antal olika doseringar för de olika acceleratorerna, för att sedan utvärdera hållfasthetsutvecklingen för betongen", fortsätter han.

Efter analys stod det klart att de två nyare sprutacceleratorerna MasterRoc SA 193 och MasterRoc SA 196 motsvarade förväntningarna. "Våra rekomendationer som leverantör beror sedan på vilket krav på hållfasthetsutveckling på sprutbetongen, som entreprenören ställer", berättar Håkan Nykvist. "En snabbare accelerator kräver lägre dos för att nå samma hållfasthetsutveckling på samma tid som vid användning av de äldre teknikerna, medan en något högre dos påskyndar härdningsförloppet. Detta effektiviserar arbetet för entreprenören som kan gå fram snabbare genom tunnlarna. En rad olika fördelar för våra kunder med andra ord", avslutar Håkan Nykvist.

Tidningen Betong var på plats och gjorde ett reportage. Se här:

Kontakt

Britta Schmidt

Nordic Marketing Manager